در این مقاله تاریخچه اینترنت اشیا ، تعریف اینترنت اشیا ( اینترنت اشیا چیست ؟ ) ، کاربرد های اینترنت اشیا ، کابرد اینترنت اشیا در صنعت و پزشکی و در کشاورزی و خانه های هوشمند را بررسی میکنیم:

تاریخچه اینترنت اشیا

اولین دستگاه اینترنت اشیا در سال 1982 میلادی در دانشگاه کارنگی توسط گروهی از دانشجویان ایجاد شد.

این ایده اینگونه به نوجود آمد که دانشجویان تصمیم گرفتند راهی پیدا کنند تا از تعداد نوشابه های کوکاکولا و میزان سردی آنها در یخچال فروش نوشابه اطلاع پیدا کنند که با این تصمیم اولین دستگاه iot اختراع شد اما آن زمان نامی از اینترنت اشیا برده نشد.

در سال 1990 هم آقای جان رامکی ( john romkey ) برای اولین بار توستر برقی خود را به اینترنت متصل نمود تا از طریق اینترنت روشن و خاموش شود و یک دستگاه iot دیگر هم اختراع شد و حدود یک سال بعد دانشجویان دانشگاه کمبریج از یک دوربین تحت وب برای گزارش دادن موجود بودن قهوه استفاده کردند.

در واقع فناوری iot و فعالیت در این حوزه از اوایل دهه 90 میلادی آغاز گردیده اما اولین نظریه اینترنت اشیاء در سال 1999 توسط فردی بنام کوین اشتون (kevin ashton ) بیان شد و اولین تعریف اساسی از iot را آقای روبرت و همکارانش در سال 1999 میلادی گفتند:

« به مجموعه ای از اشیا مانند سنسور ها ( حسگرها ) و … که دریافت داده انجام میدهند و با ترکیب هم یک شبکه بزرگ را تشکیل میدهند اینترنت اشیا گفته میشود. »

همچنین در سال 2000 اولین یخچال متصل به اینترنت LG به عنوان یک دستگاه iot معرفی شد که به کاربران این اجازه را میداد تا مواد غذایی تمام شده را آنلاین خرید کنند.

در سال 2004 هم اولین ساعت هوشمند دنیا معرفی شد و در سال 2007 آیفون یک ساعت هوشمند و پوشیدنی به نام  Fitbit را عرضه بازار کرد.

در سال 2009 گوگل اولین ماشینی با توانایی رانندگی بدون راننده را شروع به تست کرد و در سال 2011 اولین تلویزیون های هوشمند اختراع شدند و به همین ترتیب iot شروع به گسترش کرد و  امروزه شاهد رشد بسیار اینترنت اشیا در جهان میباشیم.

تاریخچه اینترنت اشیا

اینترنت اشیا چیست ؟

تعریف اینترنت اشیا : اینترنت اشیا یا همان iot به گروه هایی از اشیا ( سنسور ها و عملگر ها و … ) ، حیوانات و انسان ها که دارای یک شناسه منحصر به خود گفته میشود که از طریق اینترنت یا سایر شبکه های ارتباطی در هر زمان و مکان متصل اند و داده ها را از این طریق با هم تبادل میکنند.

در واقع iot از دستگاه هایی هوشمند تحت وب تشکیل شده که از حسگر ها ، پردازنده ها و سخت افزار ها و … برای دریافت داده و ارسال آن استفاده میکند و این داده ها را یا به دستگاه های دیگر ارسال میکند تا بر اساس اطلاعات دریافت شده عمل کنند یا اینکه به یک ابر ( cloud ) ارسال میشود تا داده های دریافتی تجزیه و تحلیل شوند.

اینترنت اشیا چیست

کاربرد اینترنت اشیا

وجود این فناوری باعث میشود تا مردم راحت تر و هوشمندانه تر زندگی کنند و زندگی و وسایل خود را به صورت کامل کنترل کنند.

iot در زندگی ما انقدر تاثیر گذار بوده که کارشناسان پیش بینی کرده بودند تعداد این دستگاه ها تا سال 2020 به 10 میلیارد و تا سال 2025 به 22 میلیارد خواهد رسید.

iot در هر مکانی میتواند به بهبود زندگی کمک شایانی کند از جمله : اینترنت اشیا در کشاورزی ، اینترنت اشیا در پزشکی ، اینترنت اشیا در صنعت ، اینترنت اشیا در حوزه سلامت ، اینترنت اشیا در خانه های هوشمند ، اینترنت اشیا در مهندسی پزشکی ، اینترنت اشیا صنعتی و …

کاربرد اینترنت اشیا در صنعت

این فناوری در شرکت ها و کارخانجات باعث میشود که نیروهای کار و هزینه های مربوط به آنها کاهش پیدا کند و فرآیند ها به صورت خودکار انجام شوند . همچنین ضایعات هم به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند و ارائه خدمات آسان تر میشود و هزینه های تولید و تحویل کالا کاهش پیدا میکند.

iot میتواند با وجودش در کارخانه ها در زمان وجود خطر برای دستگاه های کارخانه و یا افراد اعلام هشدار کند یا دستگاه ها را بنا به موقعیت به طور اتومات خاموش یا روشن کند تا از تلفات جلوگیری کند.

به طور کلی اینترنت اشیاء در تولید و حمل و نقل و تحویل کالا در صنعت بسیار کمک نموده است.

مزایا اینترنت اشیا در صنعت

  • سهولت در انجام کار ها
  • نظارت بر فرآیند انجام کار
  • کاهش هزینه ها
  • افزایش بهره وری افراد و کارکنان
  • صرفه جویی در زمان
  • ایجاد درآمد بیشتر
اینترنت اشیا در صنعت

کاربرد اینترنت اشیا در کشاورزی

اینترنت اشیا در کشاورزی میتواند به کشاورزان کمک کند با این روش که حسگر ها میتوانند داده و اطلاعات مربوط به دما ، رطوبت خاک و محیط و میزان بارندگی را دریافت کنند و با استفاده از عملگر ها و دستگاه ها عوامل لازم از جمله آبیاری زمین یا قطع آبیاری زمین را انجام دهند و در صورت پیش بینی باران میتوانند از مصرف آب برای آبیاری گیاهان صرفه جویی کنند و این کار را به باران بسپارند.

و با دادن اطلاعات به این دستگاه های اینترنت اشیا ، سنسور ها میتوانند از وجود آفات در بین گیاهان مطلع شوند و با کمک عملگر ها شروع به سم پاشی و دفع حشرات کنند.

اینترنت اشیا در کشاورزی

کاربرد اینترنت اشیا در خانه های هوشمند

اینترنت اشیا در خانه های هوشمند به این معنی است که لوازم های یک خانه از طریق اینترنت به صورت خودکار به هم متصل باشند و وظایفی انجام دهند. مانند:

  • اینترنت اشیا در سیستم های تنظیم دمای خانه:

iot در این سیستم ها میزان دمای خانه را با استفاده از حسگر های دما اندازه گیری میکنند و با توجه به آن سیستم های گرمایشی و سرمایشی و تهویه را خاموش و روشن میکنند و بدین صورت باعث کاهش مصرف برق و سوخت میشوند.

  • اینترنت اشیا در نورپردازی خانه:

iot در سیستم های روشنایی با استفاده از سنسور های نوری میزان روشنایی منزل را تشخیص داده و اگر روشنایی آن بیش از اندازه تعیین شده باشد لامپ ها را خاموش کرده و یا میزان نور آنها را کاهش میدهد و در زمان تاریکی و شب به صورت اتومات آن ها را روشن کرده و یا به شما این امکان را میدهد که در هر مکان و زمانی که هستید لامپ های خانه تان را خاموش و روشن کنید.

  • اینترنت اشیا در آشپزخانه:

iot در آشپزخانه میتواند با کمک حسگر های موجود میزان دود را بررسی کند و اگر این میزان از حد تعیین شده بیشتر باشد به شما اعلام آتش سوزی کند و یا خود توسط دستگاه های اینترنت اشیا آن را خاموش کند .

همچنین میتوان از اینترنت اشیا در یخچال ها هم استفاده کرد بدین صورت که میزان مواد غذایی را بررسی کند و اگر از مواد مورد نیاز مقدار کمی باشد یا تمام شده باشد به افراد اطلاع دهد یا خود اقدام به سفارش آنها از سوپرمارکت های آنلاین کند.

حتی میتوان از اینترنت اشیا برای افرادی که وقت یا انرژی برای درست کردن قهوه و چای خود ندارند هم استفاده کرد و بااتصال چای ساز و قهوه ساز های هوشمند به اینترنت هر زمان که بخواهید با کمک نرم افزار ها و دیگر ابزار ها اقدام به ساختن چای یا  قهوه دلخواه خود کنید و هر زمان که خواستید آن ها را با یک کلیک خاموش کنید.

اینترنت اشیا در خانه های هوشمند

کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی

اینترنت اشیاء در حوزه پزشکی هم بسیار کاربرد های مهمی دارد که یکی از آنها بدست آوردن اطلاعات بیومتریک بیماران به سرعت میباشد. همچنین وجود این دستگاه ها در کنار یک فرد بیمار باعث میشود تا پرستاران و پزشکان زودتر از زمان معمول متوجه اتفاق های ناگوار مانند سکته قلبی و از بین رفتن نبض و کاهش ناگهانی فشار و … برای بیمار شوند و بتوانند از یک حادثه دردناک جلوگیری کنند.

همینطور افراد مسنی که در منزل خود هستند هم با وجود این دستگاه ها به همراه خود میتوانند خیلی زود متوجه تغییر فشار یا قند خود از اندازه تعیین شده به آن و حتی بالا رفتن بیش از حد دمای بدن و … شوند و در صورت لزوم با اتصال دستگاه های iot این افراد به بیمارستان ها ، کادر درمان را مطلع کرده تا قبل از بروز مشکل خودشان را به خانه آنها برسانند.

به طور کلی وجود اینترنت اشیا در پزشکی باعث میشود در زمان و هزینه درمان صرفه جویی کرد و نیازی به وجود همیشگی پرستار را از بین برد و احتمال نجات بیماران را افزایش داد.

اینترنت اشیا در پزشکی

با توجه به موارد ذکر شده در بالا و اهمیت این فناوری در زندگی امروزه بشر ، شرکت برناپرداز پایا هم تصمیم به گسترش در این راستا نموده است:

شرکت برنا پرداز پایا دارای خدمات بهینه و تخصصی در حوزه iot ، نرم افزار ، سخت افزار و اینترنت و شبکه دارد که برای بهره گیری از فناوری اینترنت اشیا میتوانید با استفاده از سخت افزار ها و سنسور های ما و بهره گیری از برد هوشمند برنا و اتصال آن به پلتفرم اینترنت اشیا برنا در راستای اینترنت ارائه شده این شرکت تمام خواسته خود برای ایجاد یک سیستم iot را تامین کنید.

همچنین میتوانید برای مانیتور کردن داده ها و آنالیز آنها از پلتفرم اینترنت اشیا برنا استفاده کنید یا یکی از بهترین پلتفرم های اینترنت اشیا را انتخاب کنید.

 

for more information